A Gellérthegy – a kevésbé ismert oldal

Most a hegy másik oldalán sétáltunk. Ez a nyugalmasabb, turisták által kevésbé látogatott hely, pedig csodák vannak itt. Nézzük meg most ezt az oldalt Sly vezetésével.

A Hegyalja úti buszmegállóból indultunk – ha az Erzsébet hídnál szálltok le a villamosról, akkor onnan egy megálló a Sánc utca (Járat: 8E), onnan már csak pár lépés felfelé és balra tartva, már meg is érkeztünk első kilátó ponthoz, a hegy északi oldalán. Gyönyörű panoráma tárul itt elénk, a Vár, a Buzogány torony, a Déli Rondella, a budai dombok – megkoronázva a Kilátókő szoborral.

Buda királyfi és Pest királykisasszony szobrát látjuk itt, kőtalapzaton. A két kő közötti hasadék a Dunát jelképezi. 1982-ben adták át a szobrot,  amely  Buda Óbuda  és Pest 1873-as egyesítésének állít emléket.. A Gellért-hegy oldalának parkosításával egy időben, szintén a 20. század elején kezdték el beépíteni a hegy déli lejtőjét. Villák sorakoznak ezen az oldalon. Erről az oldalról is meg lehet közelíteni a Citadellát (ehhez jobbra kell tartani). De térjünk vissza a Kilátókő szoborhoz:

A szobor Lesenyei Márta és Vadász György. 150 cm magas, kő és bronz anyagú közkedvelt kompozíciója, gyönyörű kilátással, a gellérthegyi víztározó tetején található. A városrészek stilizált terepasztal szerű ábrázolásban, felettük király és királylány figurája, egymás felé nyújtott kezekkel. A két alakot körbejárva Buda, a távolban Pest panorámája fedezhető fel. Érdemes a párt minden oldalról megszemlélni. Mi reggeli fények között jártunk itt, lágy napsütésben. Pest kissé párába volt még takarózva, Buda már tisztán látszott – elidőztünk itt és párszor (nem elírás!) körbejártuk a két királyi alakot, minde oldalról másik arcukat mutatják, érdemes elidőzni a terepasztal-térképen is, megkeresni a nevezetességeket. Elénk tárul a Budavári Palota, a régi vármaradványok a Palota oldalán, a lombok között a Lánchíd, a Parlament, szemben a Bazilika – igazi panorámát láthatunk itt Budapestről.

Ha kicsit lefelé sétáltok, egy díszkutat találtok, mi most a másik irányba indultunk, a Duna felé – és pár újabb lépés után, meg is érkeztünk a következő érdekességhez. Holnap megmutatjuk Nektek a Filozógusok Kertjét.

#slyvoyage #slyvoyagebudapest #slyvoyageblog #slycafe #gellérthegy #kilátókő #PhotobySly