Őfensége Zebegény

Miután az elmúlt hetekben jártunk Vácon, Verőcén, Nagymaroson – Zebegény sem maradhatott ki a látogatásaink sorából. Zebegény már régóta vonzott minket, de valahogy sosem jutottunk még el ide. Sokkal kisebb mint pl Vác, vagy Szentendre – mégis kihagyhatatlan ha a Dunakanyarban járunk.

Bátran állíthatom, hogy talán a Dunakanyar legizgalmasabb települése. Erdő, kilátó, Kálvária domb és kápolna, Trianon emlékmű, zegzugos utcák, gyönyörű kertek, fotós helyszínek, szabadidős programok várnak. Ha az élménybeszámoló előtt megnéznétek a kisfilmet, itt megtehetitek:

Most is, mint korábban, vonattal utaztunk Budapestről. 50 perc alatt ide lehet érni a Nyugati pályaudvarról induló zónázó vonattal. Sok lépést terveztünk erre a napra, mégis túlszárnyaltuk a saját elképzeléseinket is.

Érkezés után pár lépéssel máris a Főtéren találtuk magunkat, rögtön a község egyetlen kisboltja előtt, a Havas Boldogasszony templomnál. Itt mindjárt üljünk is le az egyik árnyas padra és igyekezzünk átvenni Zebegény ritmusát – vagyis kellőképpen lassuljunk le hogy be tudjuk fogadni mindazt az élményt, ami vár itt ránk.

A rövid átszellemülés után mindjárt útnak indultunk a Sziklakápolna, a Trianoni emlékmű és a Kós Károly kilátó felé.

Elsőként a Sziklaszentély mellett haladtunk el,  a Kálvária Hegy lábánál – a hagyomány szerint eredetileg remete barlang volt és lakója faragta a barlang falán látható Szűz Mária domborművet.

Itt már feltűnt a felfelé vezető út korlátján a nemzeti színű szalag – június 5-ét írtunk – egy nappal korábban volt a Trianonban aláírt békeszerződés évfordulója. Ahogy haladtunk felfelé, a könnyű, korlátokkal övezett köves sétaúton, mindenhol ugyanilyen szalagok vártak ránk. Pár perces séta után értük el a Országzászlót és a Trianoni Emlékhelyet. Az Emlékhely mellett a Kálvária kápolna jelölte ki a következő útirányt, a Kós Károly kilátóhoz. Távolról mintha egy római kori őrtorony lenne – fent a Dunakanyar egyik legszebb panorámája vár. Szemben Pilismarót, alattunk Zebegény, a hétlyukú híd, távolban a Dőry kastély, jobbra a távolban Szob, kicsit közelebb alattunk a Havas Boldogasszony templom tornya látható.

Máris mennyi mindent láttunk, pedig alig távolodtunk el Zebegény központjától !

A Kós Károly kilátó népszerű kirándulóhely a környéken – könnyen, akár gyerekekkel is megközelíthető, mindössze pár perc sétára van Zebegény központjától. Sokkal könnyebben elérhető célpont mint a Prédiikálószék, amely több mint 330 méter magasságból figyeli a Duna kanyarulatát. Ide csak megfelelő felszereléssel és felkészültséggel induljatok el ! Bár az út 4 km, de az út milyensége miatt akár órákba is telhet mire felértek.

MIután megpihentünk fent, megcsodáltuk a panorámát, leereszkedtünk a kilátóból és tovább indultunk. Emlékeztek ? Verőcén és Nagymaroson is felmásztunk a Kálvária dombra – itt most lefelé sétáltunk végig az egyes stációkon. Amikor leértünk, egy temetőnél találtuk magunkat, mellette haladtunk el tovább lefelé, egy szűk alig utcácskán, tele virágokkal – beleshettünk az udvarokba, itt aztán ténlyeg lelassulhattunk Zebegény tempójára.

A kis utcákon körbejártuk amit csak lehetett, jártunk a Szőnyi istván Múzeumnál, a “festők utcájában, ahol szinte minden házra jutott egy emléktábla, kanyarogtunk a Medres patak körül, míg elértünk a Hétlyukú híd alá – itt találtuk meg a Z jelű fatörzs darabot – itt meg is uzsonnáztunk.

A Hétlyukú hídon halad át a Budapest-Szob vasútvonal, mellette fut a 12-es főút. Innen a patak mellett sétáltunk vissza a Főtérhez, majd a vasút alatt átkeltünk a Dunához.

Mindjárt a vasúttal szemben a hajóállomás – már járnak a körjárati hajók, napijeggyel lehet kirándulni a Dunakanyarban ! – , kicsit tovább haladva a szabadstrand. Épp egy kirándulóhajó fordult meg itt és indult visszafelé. Megpihentünk, csak hallgattuk a hullámzó Dunát – gyönyörködtünk a panorámában. Egy héttel ezelőtt, mi is egy ilyen kirándulóhajón ültünk emlékeztek?

A hajóról láttuk, a Duna felől Zebegény ikonikus kastélyát a Dőry Villa mesebeli épületét. Már a kilátóból is megcsodáltuk, korábban a Duna felől – mindenhonnan bámulatos a látványa.

Sauska-Villa néven emlegetik az egykor a Jobaházi Dőry család birtokában lévő épületet. Elég messze van, Zebegény Nagymaros felőli részén, a Szent-Mihály hegy lábánál. Magántulajdonban van, csak kívülről lehet gyönyörködni benne. Csak sétáltunk egy darabig a Duna közvetlen szomszédságában a bicikliúton – sütögető csoportok, kajakosok, sétálók mindenhol. Nem tudtunk elszakadni a Dunától – így visszamentünk a szabadstrand homokjába és csak pihentünk a víz mellett.

Az újabb pihenő után a másik irányba indultunk, a hajóállomástól Szob irányába, szintén a kerékpárúton árnyas erdőben, közvetlenül a Duna mellett. Már el is hagytuk a Zebegény táblát Szob irányában, amikor újból a vasútvonalat kereszteztük, itt jobbnak láttuk ha vissza indulunk. Már csak egy kávét szerettünk volna – persze a Duna mellett van Kávézó, lángosozó, akár kerékpárt is kölcsönözhet, aki itt gondolja meg magát és bringára ülnek.

Korán kezdtük a napot, hiszen reggel nyolckor mi már felfelé sétáltunk a Kilátóhoz, dél körül járt amikor már kávé után vágyakoztunk, a központban mindjárt cukrászdát is találtunk (szemben a Vasútállomással). Van itt a központban Füstös ízeket kínáló vendéglátóhely, söröző, élelmiszer bolt aminek a falát is festmény borítja.

Zebegény Őfensége a legszebb arcát mutatta meg nekünk ma. Zöldek, rózsaszínek, a kék Duna mellett, nemzeti színű lobogók és koszorúk, páratlan szépség egy zsebkendőnyi területre sűrítve. Mi ma több mint 16 ezer lépést tettünk meg Zebegényben . ..

Kedvencünk lett az egyik kis utcában az útbaigazító tábla gyűjtemény a paddal, a gyönyörű kiskertek, a településen kanyargó patak kis hídjai – a hortenziák a templom előtt, a Duna part nyugalma. Keressétek fel Youtube csatornánkat is, ott extra tartalom vár rátok a zebegényi Duna partról ! (https://youtu.be/2Qkr5gRYmlg)

Kihagyhatatlan, izgalmas, csendes, mégis látványos, ez Őfensége Zebegény.

Ti jártatok már Zebegényben? Ha még nem, itt az alkalom ! Kirándulásra fel !

#slyvoyage #slyvoyagebudapest #duna #dunakanyar #zebegény #őfenségezebegény #PhotobySly

Minden megosztásért óriási köszönet !