Sárga, zajos, régi – de a miénk

Mi így szeretjük

4.4 km hosszú, 11 megállója van

Terézvárosban jártunk mostanában, gangos házakban, szépséges kapualjakban, virágos ablakokat és erkélyeket nézegettünk. Korzózhatunk is a Sugárút mellett egészen október végéig. De ha valami sárgára, régire és zajosra gondolunk akkor az csak a Kis Földalatti lehet ezen a környéken.

A Vörösmarty tértől ma már egészen a Városligetig, a Széchenyi Fürdőig utazhatunk ezen a vonalon.

1896-os megnyitásával, a kontinentális Európa első (a világ második) metró vonala (a világ első villamos hajtású földalatti vasútja) volt.. Tudjátok hol volt az első ? Londonban…

De térjünk vissza most Budapestre a Millenium éveibe.

A Sugárút – akkor még így hívták a mai Andrássy utat – elég széles volt hogy elbírja a városból a Ligetbe irányuló forgalmat – a Király utca nagyon kis forgalmat bírt el, és szerettek volna egy utat a poros belváros és a zöld Liget között ami elég széles. Villamost nem szerettek volna ide építeni mert túl hangos lett volna a még épülő elegáns sugárútra.

A széles Sugárút megépítésének ötlete Andrássy Gyula gróftól származik. A Király utca túl szűk volt már a forgalomnak, kellett egy olyan út, ahol mindenki eljuthatott a Városligetbe.

Andrássy párizsi tartózkodása idején inspirálódott, így jöhetett létre a Champs-Élysées „kistestvére” a mai Andrássy út. 1870-ben kezdték el kiépíteni, már a kezdetektől terveztek ide föld alatti vasútvonalat, amelyhez 1894-ben készítettek terveket.

A metróépítés csak akkor valósulhatott meg, ha az 1896-os Milleniumi ünnepségekre elkészül. Milleniumi Kiállítást terveztek a
Városligetbe, és a Sugárút már így is nagyon zsúfolt volt, egyre nagyobb szükség volt egy újabb közlekedési útvonalra.

Az építkezés rekorder volt a maga korában: az építési engedély megadásától 21 hónap volt hátra a kiállítás megnyitásáig….

A mi első metrónk szenzációnak számított a századforduló éveiben. május 3-án maga Ferenc József nyitotta meg a metróvonalat.

A földalatti eredeti végállomása a Széchenyi Fürdőnél volt, 1973-ban hosszabbították meg egészen a Mexikói útig.

Eredetileg a szerelvények a Hősök Terénél kibújtak a föld alól. Emlékeztek a hídra a Városligeti tó mellett ? Itt közlekedett a híd
alatt az akkori vasút, persze régen ki volt mélyítve a híd alatti terület, így fért át a híd alatt a szerelvény.

Érdekesség, hogy először a „balra hajts’ elve szerint haladtak a szerelvények, így a megállók is fordítva voltak mint ma (1973 végén tértek át a felszínen korábban már alkalmazott „jobbra hajts” közlekedésre.

Az állomásokat díszítő csempéket a Zsolnay gyár készítette. A felszínen díszes fogadóépületek voltak, ezeket később elbontották.

1924 és 1930 között műszaki felújításon esett át, ekkor festették sárga színűre a kocsikat. 2002-ben a Világörökség részévé nyilvánították.

Ha kíváncsiak lettetek a kisföldalatti történetére, látogassatok el a Deák téren található Múzeumba (Deák tér Aluljáróban), vagy a Városligetben a Millenium Házába, ahol beülhettek egy eredeti kisföldalatti kocsiba is.

Mindkét helyen érdekességet tudhattok meg a mai 1-es metróval kapcsolatosan.

Forrás: bkk.hu, wikipedia Fotók: #PhotobySly

#slyvoyage #slyvoyagebudapest #slyvoyageblog #budapesttecsodás #jadorebudapest #kisföldalatti #PhotobySly

Szólj hozzá!